zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

  • ۰
  • ۰

نیم ست نقره


فلز نقره را بشناسید و با خواص آن آشنا شوید

فلز نقره فلزی ارزشمند است که از زمان‌های قدیم و دوران باستان شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این فلز یکی از عناصر فلزی واسطه موجود در جدول تناوبی است که علامت اختصاری آن Ag بوده و عدد اتمی آن ۴۷ و جرم اتمی این عنصر ۱۰۷٫۸۶۸۲ است.

فلز نقره

نقره دارای درخشندگی استثنایی است! قدرت انعکاس نور این فلز بسیار بالا است. به همین دلیل هم از آن در ساخت آینه، تلسکوپ، میکروسکوپ، و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود. نقره‌ی پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع‌های قابل رویت نور را بازتاب می‌دهد.

نقره جزو پنج فلز نخستینی بود که در عهد عتیق شناسایی شدند. حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد، بشر آموخت که نقره را از سرب جدا کند. تعدادی اشیاء نقره‌ای پیدا شده‌اند که قدمت آن‌ها به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد و گمان می‌شود که این فلز در حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد کشف شده باشد.

نقره در طبیعت به صورت خالص هم وجود دارد. همچنین از آلیاژ نقره و طلا هم استفاده‌هایی می‌شود. به علاوه، فلز نقره به صورت ترکیباتی با مس، سرب، و روی هم دیده می‌شود.

نقره‌ی خالص نه تنها برای انسان سمی نیست، بلکه خاصیت میکروب کشی و ضد باکتریایی دارد. به بیان دیگر می‌توان آن را برای تزئین مواد غذایی هم مورد استفاده قرار داد. البته برخی نمک‌ها و ترکیبات نقره سمی هستند.

فلز نقره بهترین عنصر رسانای الکتریسیته است. درواقع این فلز به عنوان مقیاس و واحد رسانایی باقی فلزات به کار می‌رود. اگر برای رسانا بودن مقیاس ۱۰۰ را در نظر بگیریم، نقره کل ۱۰۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد. حال آن که مس ۹۷ امتیاز و طلا ۷۶ امتیاز را کسب می‌کنند. در یک کابل ۲۴۳۸ متری ۲۸٫۳ گرم نقره به کار می‌رود.

فراوان‌ترین شکل نقره، نقره‌ی استرلینگ است که دارای ۹۲٫۵ درصد نقره‌ی خالص بوده و باقی آن را فلزات دیگری از قبیل مس تشکیل می‌دهند.

نقره دارای تورق پذیری بسیار بالایی است. یعنی اگر مقدار ۶۵ میلی گرم از این فلز تحت فشار قرار بگیرد، سطحی ایجاد می‌کند که تا ۱۵۰ برابر نازک‌تر از یک ورق استیل عادی است.

این فلز بهترین رسانای گرما نیز هست. به همین دلیل در ساخت آینه‌های اتومبیل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از یخ زدن آن‌ها در زمستان جلوگیری نماید.

ترکیب نقره‌ی یونیزه شده برای بارور کردن ابرهای باران‌زا و جلوگیری از طوفان نیز به کار می‌رود.

در مصر باستان و قرون وسطی قیمت نقره بسیار بیش‌تر از طلا بود. اما امروزه میزان تقاضا برای این فلز کاهش یافته است. درضمن، منابع و معادن متعددی کشف شده‌اند که فراوانی نقره را افزایش می‌دهند. علاوه بر این‌ها روش‌های مختلفی ابداع شده‌اند که ما را قادر می‌نمایند تا نقره را از دیگر فلزات و عناصر ترکیبی استخراج کنیم. به همین خاطر در حال حاضر قیمت این فلز کم‌تر از طلا است.

این فلز با اکسیژن و آب ترکیب نمی‌شود. دلیل سیاه شدن نقره در مجاورت هوا این است که در تماس با ترکیبات سولفور موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد. این موضوع موجب می‌گردد که یک لایه سولفید سیاه بر روی آن ایجاد گردد.

نقره در ساخت ظروف، کالاهای تزئینی و زیورآلات از جمله گردنبند، دستبند و گوشواره مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت تصفیه‌ی آب و هوا نیز کاربرد دارد.

امید است با کسب این اطلاعات، قدر و ارزش این فلز درخشنده را بیش‌تر بشناسید!

  • ۹۶/۱۲/۱۷
  • zivarallat zivarallat

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی