zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

  • ۰
  • ۰


محلولهای دربردارنده یون نقره را می‌توان به سادگی تشکیل رسوب کلرید نقرهبوسیله ارتقا اسید کلریدریک , شناسایی کرد . این رسوب را می‌توان از رسوبهای سرب وجیوه یک ظرفیتی , توسط توان حل شدن آن درهنگام اضافه کردن هیدروکسید آمونیوم مازاد وایجاد رسوب دوباره با اضافه کردن اسید نیتریک متمایز نمود . مضافا تجزیه وزنی بوسیلهکلرید نقره یا این که برمید نقره که به سادگی قابل رسوب دادن , کم آب کردن و توزین میباشند , میسر میباشد . همینطور می‌توان یون نقره را توسط فعالیت الکترولیز به نقره فلزی احیاو به این روش توزین نمود . از محلول تیوسیانات پتاسیم استاندارد شده هم می‌توان برایتجزیه حجمی نقره استفاده کرد . 


- ترکیبات نقره 

نقره در ترکیباتش اکثرا بصورت یک ظرفیتی است . لیکن اکسید , فلوئورید وسولفید دو ظرفیتی نقره هم مراعات شده‌است . تنی چند از ترکیبات حیاتی نقره عبارتند از : 


- نیترات نقره ( AgNO _ 3 ) : 

ترکیبی بی‌رنگ , دوچندان محلول , در اصل سمی و به آسانی به نقره فلزیاحیا می شود و از آن در تنظیم ترکیبات نقره , آئینه های نقره , جوهرها استفاده میگردد . 


- هیدروکسید دی آمین نقره Ag ( NH _ 3 ) _ 2]OH] : 

ترکیبکوئوردیناسیونی محلول در آب که توسط اضافه کردن هیدروکسید آمونیوم به محلولهایاملاح نقره , تشکیل میشود . این ادغام در اثر ماندن تشکیل ادغام دوچندان منفجره نقره فولمینات شده را میدهد . 


- سیانید نقره ( AgCN ) : 

مورد مصرف به وسیله سیانید سدیم یا این که پتاسیم مازاد در آبکاری برای تشکیل یون های کمپلکس - Ag ( CN ) _ 2و - - Ag ( CN ) _ 3که به فلز نقره احیا میگردند . 


- کلرید نقره ( AgCl ) : 

مخلوط سپید نامحلول که در هیدروکسید آمونیوم حل شده تشکیل یونهایکمپلکس +Ag ( NH _ 3 ) _ 2 میدهد . در عکاسی و هم بعنوان واضح کننده یونیزاسیون برای اشعه های کیهانی , کاربرد داراست . 


- برمید نقره ( AgBr ) : 

ادغام نامحلول زرد رنگ روشن که نسبت به AgCl نامحلولتر است و بیشتر در عکاسی به مصرف می رسد . 


- یدید نقره ( AgI ) : 

ادغام نامحلول رنگ زرد و نامحلول خیس از AgBr است و برای تصحیح شرایط ابرها به خواسته بارندگی ( Cloud Seading ) و در عکاسی کاربرد دارااست . 


- سولفید نقره ( Ag _ 2S ) : 

نامحلولترین نمک نقره , سیاه رنگ و جزو دارای اهمیت تشکیل دهنده تیرگی ظروف نقره می باشد . 


- کمپلکس های نقره 

نقره یک ظرفیتی تعداد متعددی از ترکیبات استوار کوئوردیناسیونی تشکیلمی‌دهد . این ترکیبات اکثر اوقات دو کوئوردینانسی بوده , دارنده دو تیم یونی یا این که مولکولیپیوسته به یک یون مرکزی +Ag مثل Ag ( CN ) _ 2 می باشند . کمپلکسهای کوئوردیناسی نظیر - AgCl _ 3]2] هم شناخته شده‌اند و شاید کمپلکسهای چهارکوئوردیناسی نظیر - AgCl _ 4]3] در محلولها فیس میدهد . نقره دو ظرفیتی قادر است در قبال تجزیه , توسط تشکیل یون +Ag2 با استفاده از ترکیبات آلی مثل ارتو _ فنانترولین , پیریدین و alpha ' , alpha _ دی پیریدیل استوار شود . 


یون نقره سه ظرفیتی ( +Ag3 ) هم با استفاده از کمپلکس شدن بوسیله اتیلن دی بی گوایند استوار می شود . از سمت دیگر همگی فلزات ضرب سکه , یعنی مس , نقره و طلا و جواهرات به سادگی با موادیکهاتمهای نیتروژن , گوگرد یا این که هالوژن برای اتصال با آن‌ها تدارک می کنند , کمپلکس می شوند ( در مقایسه با موادیکه تدارک اکسیژن می‌کنند ) . بعنوان نمونه کمپلکسهای نقره با یون هیدروکسید ( در مقایسه با کمپلکسهای هیدروکسیدروی که کوئوردینانس‌شونده خیر و خوبی بااکسیژن می‌باشند ) خیلی استوار نیستند , براین اساس اکسید نقره در محلولهای قادر هیدروکسیدسدیم صرفا به میزان پاره ای حل میگردد , در حالیکه هیدروکسید روی با دقت بهکوئوردیناسیون شدنش با هیدروکسید , در آن حل می شود . 

  • ۹۶/۱۱/۱۰
  • zivarallat zivarallat

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی