zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

  • ۰
  • ۰


علامت ( هلال ماه ( از دوران باستان نشانگر نقره بوده است و از کلمه لاتین ( آرجنتوم Argentum ( با ریشه ی معنایی ( سفید ( یا ( براق ( گرفته شده‌است . 

نقره یک عنصر شیمیایی با آرم شیمیایی ( Ag‌ ( و عدد اتمی 47 می‌باشد , که فلزی قابل انعطاف , سفید , براق و رسانا به شمار می‌آید . نقره دارای بالاترین خاصیت رسانایی الکتریسته و حرارتی در مقایسه با دیگر فلزات می‌باشد . این فلز به شکل خالص و طبیعی , به طور آلیاژ در ترکیب با طلا و جواهرات ( الکتروم ) و دیگر فلزات یا مواد معدنی دیگر نظیر ( آرجنتیت Argentite ( و کلرید نقره Ag C1 یافت می‌شود . اکثر نقره به طور محصول فرعی فرایند تصفیه‌ی مس , طلا و جواهرات , سرب و قلع به دست می‌آید . 

نقره از دوران باستان تحت عنوان فلزی گران‌بها به خواسته ساخت زیورآلات , جواهرات , ظروف گران‌بها و مسکوکات مورد استفاده قرار می‌گرفته است . امروزه , از این فلز تحت عنوان ماده‌ای با خاصیت رسانایی الکتریسته در آینه‌ها و کاتالیزورهای واکنش‌های شیمیایی و از ترکیبات آن در فیلم‌های عکاسی و محلول‌های رقیق کننده‌ی نیترات نقره استفاده می‌شود . دیگر ترکیبات نقره تحت عنوان ماده‌ی ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند . با وجود آن‌که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها تا حدود زیادی جایگزین خاصیت ضد میکروبی نقره شده‌است البته می‌بایست تحقیقات بیشتر به خواسته مطالعه‌ی پیشرفت‌های بالینی حاصل شده صورت ‌گیرد . 


ویژگی‌های نقره 

نقره بسیار شکل‌پذیر , قابل انعطاف و چکش‌خوار ( اندکی سخت‌تر از طلا جواهرات ) , عنصری تک ظرفیتی با درخشش بالا و دارای قابلیت پرداخت بسیار است . خاصیت رسانایی الکتریکی آن از تمامی فلزات حتی از مس نیز فراتر است , ولی به دلیل قیمت بالا و تشکیل لایه‌ی اکسید بر روی آن , این فلز به اندازه‌ی مس در صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد . در مبارزه جهانی دوم به دلیل کمبود مس , 13 , 540 بدن از این فلز به خواسته غنی‌سازی اورانیوم در الکترومغناطیس‌ها مورد استفاده قرار گرفت . مثال قابل ذکر دیگر , کاربرد این فلز در کابل‌های بسیار گران‌بها در محصول ها صوتی است . 

در بین فلزات , نقره‌ی خالص دارای بالاترین خاصیت رسانایی گرمایی است ( غیر فلزاتی نظیر الماس و ابر سیال هلیوم Π ( ماده‌ای با اقتدار هدایت فوق‌العاده ) دارای خاصیت رسانایی گرمایی بالاتری می‌باشند . ) نقره همچنین دارای پایین‌ترین اندازه مقاومت کنتاکت می‌باشد . نقره در هوا و آب خالص به وضعیت پایدار است البته در صورت وجود ازن یا سولفیدهیدروژن لایه‌ای مشکی از سولفید نقره بر روی آن تشکیل می‌شود . این ماده را می‌توان به کمک اسید هیدروکلریک رقیق از تراز آن پاک کرد . 

  • ۹۶/۱۱/۰۷
  • zivarallat zivarallat

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی