zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

zivarallat

  • ۰
  • ۰

خرید اینترنتی نقره


Pen Historyقلم نقش به سزایی در ثبت تاریخ بشر به عهد دارد. از این رو ما شاهد ثبت وقایع مختلف توسط انسان ها در دوران های مختلف هستیم. اولین دستخط یا بهتر بگوییم نشانه ها مربوط به دوران اولیه است که در آن زمان با کنده کاری بر روی دیوار غارها از خود آثاری بر جای می گذاشتند؛ که از دیدگاه دانشمندان این ایده را از دیدن رد پای حیوانات و خون باقی مانده از شکار گرفته اند. اینکه قدیمی ترین قلم مربوط به کدام دوره است در هاله ای از ابهام قرار دارد. دانشمندان جهت پی بردن به این مهم تلاش بسیار زیاد کرده اند و حتی برای تجلیل از این شیء ارزشمند بزرگداشتی در نظر گرفته شده است.


در مورد قلم و تاریخچه آن مقالات و نوشته های بسیار زیادی موجود است که هرکدام بر مبنای نوع فعالیت و مطالعات خود قابل توجه هستند. ما در اینجا چکیده ای در خصوص تاریخچه قلم و بنیانگذاران مطرح در صنعت تولید خودکار، خودنویس و روان نویس ارائه می دهیم. از تولید کنندگان مطرح در صنعت قلم می توان به برندهایی همچون پارکر، واترمن، مونته گراپا اشاره کرد؛ که در جهت رشد این صنعت نقش بسزایی داشته اند. خصوصا قلم پارکر که از روز اول تأسیس همیشه به عنوان یک تولید کننده خلاق مطرح بوده است.


به گفته دانشمندان با شناخت از ابزارهای انسان های اولیه می توان اولین ثبت وقایع را بین 6000 تا 10000سال قبل نسبت داد. اکثر دانشمندان با توجه به سنگ نوشته های موجود اولین نوشته ی خطی را به یونانی ها و مصری ها نسبت داده اند؛ آنها با قلمی که از فلز یا استخوان یا عاج ساخته شده بود بر روی لوحه های موم اندود شده می نوشتند. بعدها مصریان قلمی از ریشه گیاهان (مَجوف: انتهای گیاه که به شکل نی باریک است) ساختند که در نوک آن یک شیار ایجاد کرده و آن را در نوعی جوهر فرو برده و برای نوشتن روی پاپیروس استفاده می نمودند.


بعد از آن می توانیم به کشور چین در زمینه توسعه و ایجاد نوشتار اشاره کنیم. چینی ها با توجه به الفبا و ساختار نوشتاری متفاوتی که داشتند از قلم موهای مخصوص و مرکب های بسیار سیاه و ضد آب برای نوشتن استفاده می کردند.


اولین حروف الفبای قابل فهم و مناسب در مکاتبات بین المللی را می توان به ارامنه نسبت داد که نوشتار خود را توسط قلم تراشیده و جوهر انجام می دادند.


در قرون وسطی کاغذ به بازار آمد و برای نگارش از پر غاز، کلاغ یا قو به عنوان قلم استفاده می کردند؛ به طوری که اشاره شد در نوک تیز آن یک شکاف ایجاد کرده تا مُرکّب از لای آن بر روی کاغذ جاری شود.


با آن که قلم پر دوام زیادی ندارد، اما به مدّت صدها سال ابزار اصلی نوشتار انسان به شمار می رفت.


قلم های فولادی در انگلستان در اوایل سال 1780ساخته شد، ولی 40 سال بعد از آن رونق گرفت. اوّلین خودنویس در آمریکا در سال 1880 ساخته شد. خودنویس را معمولاً از طلای 14 عیار می ساختند، همچنین در ساخت سرقلم آن از دو نوع فلز نرم و سخت استفاده می شد که با آن به راحتی و بدون خراش می توانستند نگارش کنند. بعدها در داخل خودنویس، محفظه ای قرار گرفت برای نگهداری جوهر که معمولاً از پلاستیک سخت ساخته می شود. اختراع قلم هایی با نوک ساچمه ای یا همان خودکار مربوط به قرن 20 می باشد. به این صورت که این ساچمه داخل مخزن جوهر می چرخد و بر روی کاغذ کشیده می شود و جوهر را بر روی صفحه ثبت می کند.


از قرن گذشته تا کنون در صنعت قلم تحولات بسیاری صورت گرفته و کارخانه های بزرگی با نام های تجاری گوناگون در این حوزه با یکدیگر در رقابت هستند. از جمله نام های پیشرو در این عرصه می توان از قلم پارکر، قلم مونته گراپا و قلم واترمن نام برد.


گروه شرکت های بیدار تنها نماینده انحصاری قلم های پارکر، واترمن، مونته گراپا در ایران افتخار این را دارد که روز قلم (14 تیرماه) را به تمام دوستداران حوزه فرهنگ و ادب تبریک گفته و سربلندی و پیروزی را برای تمامی فعالان این عرصه از خداوند متعال خواستاریم.

  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • zivarallat zivarallat

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی